قالب لارج پنل امکان به کار رفته شدن در سیستم های مدولار، سقف سبک و … را دارند. چرا که در این قالب ها، همه دیوارها به صورت همزمان و همراه با یکدیگر قالب گیری می شوند و کل سازه ساختاری یکپارچه پیدا می کند. به این ترتیب کل سازه علی رغم تحرک کمتر، استحکام و دوام بیشتری نیز پیدا می کند. سیستم قالب لارج پنل، همانند سیستم قالب تونل فرم، دارای ویژگی‌های خاص خود است. در این سیستم، تمام دیوارهای داخلی و خارجی به صورت همزمان در یک مرحله بتن‌ریزی می‌شوند و به واسطه این روش، کل سازه به یک حالت یکپارچه و هماهنگ دست می‌یابد.

این ویژگی باعث افزایش توانایی ساختمان در مقابل بارهای جانبی و افزایش تحمل به تنش‌ها می‌شود. به همین دلیل، قالب لارج پنل به عنوان یکی از سیستم‌های ساختمانی پیشگام و مطلوب در نظر گرفته می‌شود. بعد از اجرای دیوارهای یک طبقه، پیمانکار می‌تواند با یکی از روش‌های مدولار یا سقف سبک، اجرای سقف را به صلاحدید خود یا مهندسین پروژه انجام دهد. لازم به ذکر است که در قالب لارج پنل، قالب بتن برای هر یک از دیوارهای ساختمان به صورت یکپارچه طراحی و اجرا می‌شود، که باعث ایجاد سطحی یکنواخت و صاف می‌گردد. با آرتا بنیان صنعت همراه باشید تا بیشتر با قالب لارج پنل آشنا شوید.

قالب لارج پنل

آشنایی با قالب لارج پنل

قالب لارج پنل همانطور که از نام آن پیداست، یک قالب صفحه ای بزرگ و با ابعاد دلخواه می باشد. صفحات بتنی یکی از اساسی ترین قطعات در سازه های بتنی می باشند. این صفحات نقش بسیار مهمی در تنظیم کشش و تنش های سازه دارند. به کار رفتن دقیق ترین اندازه ها و به حداقل رساندن خطا در ابعاد این صفحات می تواند در استحکام بنای ساخته شده تاثیر بسیاری بگذارد.

قالب های لارج پنل قالب ‌های دیواری یکپارچه ای هستند که قابلیت بتن‌ریزی بخش قابل توجهی از سازه اصلی و برشی بدون نیاز به پازلینگ و باز و بستن قطعات کوچک مدولار را فراهم می‌سازد‌. یکپارچه بودن برخی قطعات باری بسیاری از بناها کاملا لازم و ضروری می باشند. چراکه در بسیاری از فضاها شما امکان استفاده از قطعات اتصال دهنده را ندارید. یا در برخی موارد دیگر شما به صفحه ای یکپارچه به منظور توزیع همگن فشار و نیرو نیاز خواهید داشت.

قالب های بتنی به منظور فراهم آوردن ساختار فضایی قالب بتنی مورد نظر برای پی ریزی بتن در آن به کار می روند. از این رو قابل طراحی و ساخته شدن در ابعاد و اندازه های مختلف می باشند. طول، عرض و ضخامت صفحات بتنی می توانند متغیر باشند تا قطعه ایده آل بنای شما را پی ریزی کنند. ابعاد این قطعات معمولا پس از ثابت شدن به سادگی تغییر نمی کنند تا اندازه ها را به دقیقترین حالت ممکن طراحی کنند.

قالب لارج پنل چه کاربردی دارد؟

ازجمله پروژه‌های بسیار پر اهمیت که تعداد آن‌ها همواره در حال افزایش است، می‌توان به پل‌ها و سازه‌های قالب تونلی اشاره کرد. این پروژه‌های ساخت و ساز با عبور از موانع موجود در طبیعت همچون کوه‌ها و رودها می‌توانند مسافت‌های طولانی را به حداقل میزان ممکن کاهش دهند. همچنین در کاهش و گاهی حتی حذف اختلاف سطح موجود در ارتفاعات نقش بسیار پررنگی ایفا می‌کنند و موجب از بین رفتن چهارراه‌ها و تقاطع‌ها نیز می‌شوند. البته نقش اساسی این سازه‌ها را در حذف حداکثری میزان انحرافات مسیر نیز نمی‌توان نادیده گرفت. اما بدیهی است که ساخت تونل‌ها، با به کار بردن تجهیزات، ابزار و مصالح مربوط به ساخت و سازهای سایر سازه‌ها امکان پذیر نخواهد بود و برای ساخت سازه‌های عظیمی چون تونل، لازم است تجهیزات خاصی به کار برده شود. از این جهت می‌توان مدعی شد خرید و تهیه ابزار و مصالح برای ساخت چنین سازه‌هایی از اهمیت و البته حساسیت بسیار بالایی برخوردار است.

قالب ریزی بتن در ساخت سازه‌هایی نظیر تونل، لازم است تنها در یک مرحله انجام شوند. از این جهت باید از ابزاری در ساخت تونل استفاده کرد که امکان انجام چنین شرایطی را برای بتن ریزی فراهم کند. بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای داشتن چنین شرایطی، به کار بردن قالب لارج پنل است. چراکه می‌توان به واسطه استفاده از قالب لارج پنل، بتن ریزی را تنها در یک مرحله انجام داد و آن را به اتمام رساند. پس از انجام این مرحله، دیوارهای داخلی و خارجی نیز آماده خواهند شد و سپس بعد از آماده شدن آن‌ها، صرفاً پیاده کردن سقف باقی می‌ماند. البته لازم به ذکر است که این مورد با توجه به نوع پروژه نیز بستگی خواهد داشت. به بیانی دیگر، به کار بردن قالب لارج پنل، به عنوان یک گزینه ایده‌آل به جهت ایجاد هماهنگی و یکپارچه کردن بخش‌های مختلف موجود در سازه مورد نظر شما به شمار می‌رود.

همچنین بهتر است بدانید مزیت‌های بالای این قالب، موجب شده است استفاده از آن تنها به پروژه‌های عظیم محدود نشود و در پروژه‌های کوچک نیز از این قالب استفاده شود. لذا در ساخت انواع مختلف سازه‌ها مثل سدها، مدارس، تونل‌ها، هتل‌ها، نیروگاه‌ها و مواردی از این دست نیز قالب لارج پنل به کار گرفته می‌شود.

قالب لارج پنل

اجزای تشکیل دهنده قالب لارج پنل

اجزای تشکیل دهنده قالب لارج پنل، اغلب از بهترین قطعات و باکیفیت‌ترین قطعات موجود ساخته می‌شوند. جنس رویه این قالب اکثراً از جنس چوب پلی وود و یا فلز تشکیل شده است. قالب لارج پنل بعد از اجرای کامل دیوارها به صورت کامل باز می‌شوند و پس از اتمام اجرای سقف سازه مورد نظر، به وسیله تاور کرین و یا جرثقیل که درواقع از روش‌های معمول این پروسه به حساب می‌آیند، به طبقات فوقانی منتقل می‌شوند.

البته بدیهی است که برخی تجهیزات جانبی نیز در ترکیب و ساخت این قالب بندی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا روند انجام کار بهتر صورت گیرد. این تجهیزات جانبی عبارت‌اند از:

ردیف تجهیزات
1 جک‌های شاغول کننده
2 پایه نگهدارنده یا همان براکت
3 پاگردها
4 بولت
5 پیچ و مهره
6 گوه
7 بست قورباغه‌ای و پین (کمپلکس)
8 شوتینگ

مزایای استفاده از قالب لارج پنل

استفاده از قالب لارج پنل در ساختمان‌های مسکونی و تجاری به میزان چشمگیری مورد استقبال قرار گرفته است. با بهره‌گیری از این نوع قالب‌ها، ساختمان‌ها با سرعت بیشتری احداث می‌شوند و در نتیجه، هزینه‌های ساخت نیز کاهش می‌یابد. مضافا، استفاده از قالب لارج پنل فلزی به دلیل مقاومت بالا در برابر زلزله و حریق، در ساختمان‌های واقع در مناطق با خطر زلزله و آتش‌سوزی زیاد، به عنوان یک گزینه ایده‌آل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه برخی از مزایای استفاده از قالب لارج پنل را برای شما ذکر کرده ایم:

  • یکپارچه‌سازی قالب‌ها و کاهش تعداد درزهای قالب
  • نصب چهارچوب درب و پنجره‌ها پیش از ریزش بتن
  • نصب تمام بازشوهای پلان درون قالب
  • امکان تعبیه شوتینگ، سکو و قلاب حمل
  • کاهش تعداد بلت‌های مصرفی
  • حذف پشت‌بندهای اضافی در قالب‌ها بدون نیاز به پله و درز
  • سرعت بالای مونتاژ و دمونتاژ
  • کاهش تعداد میان‌بلت‌های مصرفی در بتن
  • افزایش سرعت اجرای پروژه
  • کاهش زمان مونتاژ
  • عدم نیاز به دمونتاژ در هر مرحله از ریزش بتن
  • قابلیت اجرا به صورت دو طرفه و یک طرفه
  • کاهش درزهای اجرایی بتن
  • ایجاد سطح بتن اکسپوز
  • قیمت تمام‌شده به صرفه
  • قابلیت اتصال به قالب مدولار تسمه‌ای
  • افزایش تحمل فشار بتن

مزایای قالب لارج پنل

مهمترین کاربردهای قالب بندی لارج پنل

نوع ساختار کاربرد
دیوارهای بلند برای ساخت دیوارهای بلند مانند دیوار سوله‌، مجتمع‌ مسکونی و… استفاده می‌شود.
دیوارهای باربر برای ساخت دیوارهای باربر که وظیفه تحمل وزن سازه را بر عهده دارند کاربرد دارد.
دیوارهای غیر باربر برای ساخت دیوار غیر باربر استفاده می‌شود.
ساختار یکدست بدون درز برای ایجاد دیوارهای با سطح یکدست و بدون درز که نیاز به زیرسازی و نازک‌کاری کمتری داشته باشند.
سازه‌های مدرن برای ساخت آپارتمان‌ها، ساختمان‌های صنعتی، کارخانه‌ها، سوله‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز علمی، سدها و …
همه قسمت‌های سازه برای استفاده در همه قسمت‌های یک سازه مانند دیوارهای داخلی، خارجی، سقف، راه‌پله‌ها، دال‌های کف و …
قالب‌های یک‌طرفه و دوطرفه ایجاد قالب‌های یک طرفه و دوطرفه مرتفع با سطحی یکدست و کیفیت بالا

مراحل اجرای قالب لارج پنل

  • مرحله اول: پس از انجام فونداسیون و آرماتوربندی، قالب‌ها طبق نقشه اجرا نصب می‌شوند. باید توجه داشت که به دلیل یکپارچه بودن قالب‌های لارج پنل، تمام متعلقات این قالب مانند براکت تنظیم‌کننده قالب، شوتینگ، سکوی بتن‌ریزی، میان‌بولت و … نیز در این مرحله نصب می‌شوند.
  • مرحله دوم: پس از اجرا و نصب قالب‌ها و متعلقات، بتن‌ریزی انجام می‌شود و پس از گیرش بتن، قالب‌ها باز می‌شوند و سقف با توجه به یکی از روش‌های موجود اجرا می‌شود.
  • مرحله سوم: پس از اجرای یک طبقه به طور کامل، آرماتوربندی طبقه بعدی انجام می‌شود و قالب‌ها توسط جرثقیل یا تاورکرین به طبقه بعدی منتقل و نصب می‌شوند. نشیمنگاه براکت‌ها در این مرحله با طبقه اجرا شده قبلی همخوانی دارد. این روند تا اجرای تمام طبقات ادامه پیدا می‌کند.

قیمت قالب لارج پنل

قیمت قالب های لارج پنل می تواند توسط هر یک از عوامل تاثیرگذاری که پیشتر ذکر شد، دستخوش تغییر شود. بدیهی است که همه به دنبال خرید قالب با کیفیت تر در عین پرداخت حداقل هزینه ممکن هستند. باید به این نکته توجه داشت که می توان کیفیت را ارزان خریداری کرد. کافیست با خرید از آرتا سازه که خود سازنده قالب لارج پنل است، خاطر خود را از کیفیت و قیمت آسوده کنید.

قالب های لارج پنل بزرگتر قیمت بیشتری دارند و همچنین قالب هایی که پلیمرهایی با کیفیتی در ساخت آن ها به کار رفته است نیز قیمت بیشتری دارند. طبیعی است که کیفیت همواره ارزش دارد ولی شما می توانید با شناسایی عوامل موثر بر قیمت این قالب ها، حداقل هزینه را بپردازید.

آرتا بنیان صنعت یکی از معتبرترین و باسابقه ترین تولید کنندگان قالب های بتن می باشد. شرکت ما قالب لارج پنل و قالب لبه خم را در ابعاد و انواع مختلف برای مصارف ساختمان سازی و سازه های بتنی شما عزیزان تولید و عرضه می کند. با خریداری از ما می توانید از کیفیت و استحکام سازه های خود مطمئن باشید. همچنین استفاده از قالب های ما بهینه تر می باشد و پی ریزی و جداسازی قطعه ساخته شده مستلزم ماده کمتری می باشد.

خرید قالب لارج پنل

خرید قالب لارج پنل در ابعاد و انواع مختلف امکان پذیر می باشد. قالب های لارج پنل تنها دیواره ها را قالب گیری می کنند و فضای داخلی این قالب ها را پر نمی کنند. از این رو شما می توانید با تنظیم اندازه ها به صورت دقیق، فشار صفحات بالاتر را نیز کنترل کنید. جنس قالب بتنی یکی از عواملی است که در خرید قالب های لارج پنل تاثیر بسیاری دارد. پلیمرهای مستحکم و با کیفیت در برابر جریان بتن اولیه یا تغییرات شرایطی که حین قالب گیری رخ می دهند، مقاوم هستند و تغییر اندازه نمی دهند. همچنین نسبت به مواد بتنی چسبندگی ندارند و سبب از دست رفتن بخشی از ماده اولیه به علت چسبیدن به دیوار قالب نمی شوند.

عامل دیگری که در خرید این نوع قالب ها تاثیر گذار است، نحوه ساخت و طراحی آن می باشد. قالب های درجه یک توسط مهندسان درجه یک طراحی و ساخته می شوند. هرچه مهندسی و ساخت یک قالب بهتر باشد، خطای کمتری با مقاومت های آرمانی محاسبه شده دارند و در نتیجه از کارایی و استحکام بالاتری برخودار خواهند بود.

خرید قالب لارج پنل

4.7/5 - (14 امتیاز)

7 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *